Mapa
Współpraca
Obecnie w naszej bazie mamy głównie punkty, które znajdują się na skrzyżowaniach szlaków. Jest też trochę punktów na szlakach, ale są to rzadkie przypadki i dotyczą najważniejszych szczytów w danych regionach. Mamy w planach dodanie do mapy większej ilości punktów (zarówno na szlakach jak i poza nimi) takich jak np. szczyty, parkingi, przełęcze itp. Będą one możliwe do znalezienia w wyszukiwarce i będzie można uwzględnić je podczas planowania trasy.
Obecnie mamy na mapie wyłącznie szlaki piesze trzech rodzajów: szlaki turystyczne (oficjalne PTTK-owskie), ścieżki dydaktyczne (edukacyjne, przyrodnicze, historyczne itp.) oraz szlaki spacerowe (w tym np. gminne, lokalne i inne niemające waloru edukacyjnego). Nie mamy szlaków rowerowych, narciarskich, konnych itp. Jeśli masz informacje o brakującym szlaku i jest to szlak pieszy, daj nam znać.
Na razie nie planujemy dodawania szlaków rowerowych. Oprócz technicznej konieczności dodania takiej możliwości jest jeszcze druga kwestia: z naszych doświadczeń wynika, że często stan szlaków rowerowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Czasem są one wręcz nieprzejezdne dla rowerów. Wiele z nich jest bardzo wymagających (np. luźne kamienie) i dla przeciętnego rowerzysty nie do pokonania. W naszej opinii konieczne byłoby więc dodanie skali trudności do szlaków rowerowych, co jest jednak obciążone sporą dozą subiektywności i wydaje nam się mało wiarygodne. Jako rowerzyści i potencjalni użytkownicy mapy rowerowej oczekiwalibyśmy wyznaczenia trasy przejezdnej, takiej na której nie byłoby konieczności prowadzenia roweru. Może inni rowerzyści mają inne podejście i lubią pokonywać przeszkody na trasie. Tu właśnie przejawia się ta subiektywność w korzystaniu ze szlaków rowerowych. A ponieważ zależy nam na tym, żeby Mapa była wiarygodna i pomagała ludziom, a nie była przyczyną nieprzyjemnych przygód, na razie kwestię szlaków rowerowych pozostawiamy na przyszłość.
Niestety nie mamy jeszcze opracowanej całej Polski, ale stopniowo uzupełniamy kolejne regiony. Oprócz polskich gór i pogórzy mamy też trochę obszarów nizinnych w różnych częściach kraju. Są to obszary, o które pytacie najczęściej (np. Kampinoski Park Narodowy, Roztocze) oraz takie, na których sami nagrywacie ślady i udostępniacie je nam do opublikowania na Mapie (np. Górny Śląsk, Wielkopolska). Zatem bądźcie z nami, regionów przybywa.
Bezpośrednio nie, ale ślady nagrywane przez użytkowników mogą być podstawą do dodawania szlaków przez nas. W ten sposób wspólnie z użytkownikami opracowaliśmy m.in. szlaki w Wielkopolskim Parku Narodowym. Zatem jeśli lubisz poszukiwanie szlaków w terenie, nagrywasz trasy i jesteś gotów na długie wycieczki, skontaktuj się z nami.
Czasem przebiegi szlaków są zmieniane, czasem to my mamy w bazie stary lub po prostu niedokładny ślad. Jeśli zauważysz rozbieżności, prosimy o informację mailem. Przyda się też nagrany ślad GPX lub narysowana mapka - wszystko co pomoże nam wprowadzić korekty w przebiegu szlaku.
Czasy przejść liczymy z uniwersalnego wzoru. Przyjęliśmy że średnio turysta pokonuje 4 km w ciągu godziny. Dodatkowo na każde 100 metrów podejścia dodajemy 10 minut. Na obszarach gdzie występują znaczne utrudnienia w terenie i tam gdzie różnice wysokości są bardzo duże na niewielkich odcinkach (np. w Tatrach) dodatkowo wprowadzamy ręczne korekty, zwykle oparte na czasach z tabliczek. Nadal jednak nie ma gwarancji, że oszacowany przez nas czas pokryje się z rzeczywistym czasem twojej wycieczki. Bardzo istotne jest zarówno doświadczenie w poruszaniu się w górskim terenie jak i kondycja fizyczna. Warunki pogodowe to kolejny czynnik wpływający na czas przejścia. Ponadto często tabliczki pokazują czas „z zapasem”, gdzie szczególnie na podejściu można sporo nadrobić (np. szlak z Morskiego Oka na Rysy). Wszystkie te czynniki sprawiają, że czasy przejść należy traktować jako pewien punkt odniesienia. Najlepiej na podstawie kilku swoich wycieczek określić czy czasy odpowiadają naszemu tempu chodzenia - czy są zbyt rygorystyczne, czy za luźne. To porównanie może też być różne w różnych regionach w zależności od tego jak szybko poruszamy się na podejściach, zejściach czy po płaskim.
Nachylenie terenu wyrażone w procentach mówi o tym ile metrów w pionie zostało pokonanych na odcinku 100 metrów (po zrzutowaniu drogi na płaski odcinek). Na przykład nachylenie 12% oznacza, że na odcinku 100 metrów ("po płaskim") pokonane zostało 12 metrów w pionie. Wartość 100% odpowiada nachyleniu terenu o kącie 45°.
Ze względu na stosowane przez nas korekty wysokości w niektórych punktach oraz niedokładności modelu wysokościowego, wartość podawanego nachylenia jest przybliżona i należy traktować ją jako wartość orientacyjną. Podział na przedziały widoczny jako kolorowe pola na wykresie jest umowny.
Czasy przejść to w dużej mierze subiektywna kwestia. Zwykle w trudnym terenie ręcznie wprowadzamy korekty, jednak w Beskidach czy Bieszczadach zwykle sprawdzają się uniwersalne wzory. Oczywiście każdy musi uwzględnić w nich swoje możliwości i doświadczenie. Po kilku wycieczkach widać już czy chodzi się szybciej czy wolniej niż czasy na mapie i można wtedy następnym razem wziąć na to poprawkę. Zobacz też odpowiedź na pytanie Na jakiej podstawie liczone są czasy przejść?
Dane o wysokości nad poziomem morza pobieramy z zewnętrznego źródła i cechują się one pewnymi przybliżeniami. Stąd mogą pojawić się odchylenia od rzeczywistych wysokości. Jeśli różnica jest wg ciebie znacząca - daj nam znać, wprowadzimy korektę wysokości.
Zdjęcia (jak również opinie i linki) można dodawać nie tylko do punktów, lecz również do szlaków. Jeśli zdjęcie zostało wykonane na szlaku, należy przypiąć je do odpowiedniego odcinka. Odcinek ten można wybrać z mapy lub z listy szlaków na przebiegu trasy. Zobacz też: Dobre praktyki dodawania zdjęć oraz Dlaczego warto nagrywać trasy na potrzeby dodawania zdjęć.
Przyjęliśmy taką konwencję dodawania zdjęć, że dodawane są one do punktu, z którego zostały zrobione. Zatem w tym konkretnym przypadku powinieneś dodać je do punktu Ćwilin. Podobnie rzecz ma się ze zdjęciami zrobionymi na szlaku, a pokazującymi widoki z niego - w tym przypadku zdjęcia powinny zostać dodane do odcinka. Dzięki takiemu przyporządkowaniu zdjęć galeria z całej trasy obrazuje widoki, które można podziwiać podczas prawdziwej wycieczki. Zobacz też: Dobre praktyki dodawania zdjęć oraz Dlaczego warto nagrywać trasy na potrzeby dodawania zdjęć.
Pomimo naszych starań przebiegi szlaków na mapie czasem są niedokładne lub po prostu inne niż przebieg szlaku w rzeczywistości. Może to wynikać ze zmian wprowadzanych w szlakach. Czasem może być to też efekt naszego błędu. Z naszego doświadczenia wynika, że długość rzeczywiście przebytej trasy jest często większa od tej zaplanowanej o około 5%, co przy dłuższych trasach może mieć już pewne znaczenie. Korzystając z naszych śladów GPX czy z nawigacji pamiętajcie, żeby traktować je jak wskazówki, a nie jak wyrocznię i w terenie zawsze kierować się swoim doświadczeniem i rozsądkiem oraz dostosować plan do warunków pogodowych i innych okoliczności.
Zasadniczą przyczyną naliczania zbyt dużych odległości nagrywanej trasy jest niedokładność próbek lokalizacji z modułu GPS w telefonie. Zwykle przy powiększeniu mapy z nagraną trasą widać, że próbki „skaczą” na boki. Z takich niedokładności potrafi się nazbierać naprawdę sporo dodatkowych kilometrów.
Każdą nagraną trasę staramy się oczyścić z takich niedokładności. Zwykle udaje się to zrobić, jednak jeśli dużo próbek jest słabej jakości, to efekt jest niewystarczający, aby obliczyć rzeczywistą długość trasy.
Drugą przyczyną opisywanego problemu jest niedokładność danych o wysokości n.p.m. pochodząca z tych próbek. Niestety odbiorniki GPS występujące w telefonach rzadko kiedy wyposażone są w wysokościomierz barometryczny i dlatego dane o przewyższeniach zazwyczaj wyliczane są na podstawie pozycji satelitów, co w przypadku liczenia wysokości n.p.m. jest bardzo niedokładne. Ponieważ wysokości dla poszczególnych próbek mogą się różnić o kilka - kilkanaście metrów, dla całej trasy błąd się kumuluje i wpływa na zawyżenie wartości przewyższeń.
Czynnik ten powinien zostać wyeliminowany dzięki korektom wysokości. Dla tras nagranych w aplikacji Mapa Turystyczna włączamy je domyślnie, natomiast dla tras zaimportowanych z pliku można to zrobić ręcznie.
Czytaj więcej: Jak obliczamy długości nagranych i zaplanowanych tras? oraz Oczyszczanie przebiegu nagranej trasy i korekty wysokości
Import trasy z pliku dotyczy tras nagranych przy pomocy urządzeń GPS. Dodaliśmy tę opcję, aby można było zaimportować do naszego Serwisu trasy nagrane w innych aplikacjach niż Mapa Turystyczna.
Jeśli trasa nie została nagrana przy pomocy urządzenia GPS tylko utworzona w serwisie czy aplikacji do planowania tras, to może nie mieć prawidłowych próbek czasu, które są niezbędne, aby taką trasę zaimportować do naszego Serwisu. Odradzamy importowanie takich tras jako "nagranych".
Jeśli jednak musisz to zrobić, to konieczne jest dodanie próbek czasu do pliku GPX. Można to zrobić na przykład na tej stronie. Należy tam wgrać plik GPX, ustawić datę wędrówki oraz średnią prędkość, pobrać plik GPX z uzupełnionymi danymi i zaimportować go do naszego Serwisu.
Tak, można! Obecnie mamy 3 tryby planowania:
Pamiętajcie, że jeśli planowanie nie zwraca oczekiwanych wyników, zawsze możecie dodać do trasy punkty pośrednie w dowolnym miejscu na mapie.
Jeśli planowanie omija szlak widoczny na mapie, oznacza to, że w rzeczywistości nie ma tam przejścia. Powodem może być np. remont, teren budowy, brak mostu, gęste zarośla czy zaorana droga. Dotyczy to zwykle szlaków nie odnawianych, których dawny przebieg nie przystaje do obecnych warunków terenowych, a jednak znaki w tych kłopotliwych miejscach nadal można odnaleźć. Inny częsty przykład to szlaki, których dotychczasowy przebieg został przerwany przez budowę drogi, a nowy nie został jeszcze wyznaczony. W tych i podobnych przypadkach zaplanowana zostanie trasa możliwa do przejścia, omijająca problematyczny odcinek szlaku.
Tak, legenda jest tu.
W ramach Mapy Turystycznej rozwijamy obecnie trzy produkty: serwis mapa-turystyczna.pl, aplikację dla systemu Android i aplikację dla systemu iOS. Dążymy do tego, aby każdy z tych produktów był dla was użyteczny i dostarczał wam to, czego potrzebujecie. Nie da się jednak uniknąć tego, że istnieją między nimi różnice. Poniżej przedstawiamy zestawienie funkcji, które porządkuje wiedzę o funkcjach w Mapie.
× funkcja nie dotyczy tego produktu – funkcja nie jest wdrożona funkcja dostępna w Premium |
|||
mapa-turystyczna.pl | Android | iOS | |
---|---|---|---|
Logowanie i dostęp do konta | |||
Dodawanie zdjęć, linków i komentarzy | – | – | |
Wyszukiwanie tras online | |||
Wyszukiwanie tras offline | × | – | – |
Mapa Sygnatury | – | – | |
Mapa turystyczna - warstwa online na mapie | |||
Mapa turystyczna - do pobrania | × | ||
Nawigacja | × | ||
Brak reklam | |||
Galeria zdjęć zaplanowanej trasy | |||
Polecane trasy | – | – | |
Komunikaty o szlakach | |||
Synchronizacja zaplanowanych i zapisanych tras | |||
Powiadomienia | – | – | |
Moje trasy na mapie | – | – | |
Statystyki tras | – | – | |
Statystyki tras w regionach | – | – | |
Zaplanowane trasy | |||
Zapisywanie zaplanowanych tras | |||
Drukowanie zaplanowanej trasy | × | × | |
Interaktywny profil zaplanowanej trasy | |||
Punktacja GOT | |||
Zapisanie profilu wysokości zaplanowanej trasy | – | – | |
Zapisanie śladu GPX zaplanowanej trasy | |||
Edycja zaplanowanej trasy (nazwa, opis, status, data przebycia) | |||
Edycja zaplanowanej trasy (przebieg) | – | – | |
Wyszukiwanie na liście zaplanowanych tras | |||
Filtrowanie i sortowanie na liście zaplanowanych tras | – | ||
Nagrane trasy | |||
Nagrywanie tras | × | ||
Zapisanie śladu GPX nagranej trasy | |||
Interaktywny profil nagranej trasy | – | – | |
Zapisanie profilu wysokości nagranej trasy | – | – | |
Edycja nagranej trasy (tytuł, opis, status) | |||
mapa-turystyczna.pl | Android | iOS |
Napisz do nas - jesteśmy otwarci na propozycje i chętnie porozmawiamy o możliwościach współpracy.
Tak! Nasze mapy i profile wysokości pojawiają się w magazynach i w materiałach organizatorów biegów. Zobacz na naszym blogu jak wyglądają i napisz do nas jeśli jesteś zainteresowany współpracą.
Jeśli zastanawiasz się czy możemy w jakiś sposób współpracować, nie wahaj się z nami skontaktować :) W różny sposób wspieraliśmy m.in. Wyrypę Beskidzką, Beskidzką 160, Grupę Wałbrzysko-Kłodzką GOPR czy wrocławskie Lasy Państwowe i grono to nadal się poszerza.
Niestety nie. Nie mamy póki co planów aby takie API wystawiać.
Jak najbardziej. Można dodać mapę z zaplanowaną trasą wklejając na swoją stronę przygotowany kod. O szczegółach można przeczytać na naszym blogu. Mapa jest w pełni interaktywna i przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jeśli wolisz statyczny obrazek, możesz umieścić na swojej stronie zrzut ekranu z naszej mapy - jednak w tym przypadku prosimy o wyraźne opisanie źródła i zamieszczenie odnośnika do naszej strony (https://mapa-turystyczna.pl).