Pomoc
Aplikacja Android lub iOS
-
Czy mogę wykupić wersję Premium inaczej niż przy użyciu konta w Google Play lub Apple App Store?
Tak. Konto Premium obejmuje obecnie nie tylko dostęp do wersji Premium w aplikacjach na Android i iOS, ale również dodatkowe funkcje w serwisie www (przeczytaj więcej jak działa Premium). Za pośrednictwem sklepu Google Play lub App Store możesz wykupić subskrypcję, która odnawia się automatycznie. Natomiast korzystając z płatności elektronicznych (Przelewy24) w serwisie www możesz wykupić dostęp na określony okres, który wygaśnie po jego zakończeniu.
-
Co zrobić gdy aplikacja nie może nawiązać połączenia z GPS?
Można spróbować poniższych rozwiązań:
- Dotknąć przycisk Moja lokalizacja. Aplikacja powinna zapytać o pozwolenie na korzystanie z lokalizacji (dotyczy systemu Android 6.0 i nowszych).
- Sprawdzić czy aplikacja Mapa Turystyczna ma włączone uprawnienia na dostęp do lokalizacji (Ustawienia > Aplikacje > Zarządzaj aplikacjami > Mapa Turystyczna > Uprawnienia aplikacji > Lokalizacja). Zaznaczyć opcję Zezwalaj tylko podczas używania aplikacji oraz włączyć opcję Używaj dokładnej lokalizacji.
- Sprawdzić czy aplikacja Usługi Google Play ma włączone uprawnienia na dostęp do lokalizacji (Ustawienia > Aplikacje > Usługi Google Play > Uprawnienia > Lokalizacja). Jeśli nie - włączyć je.
- Sprawdzić czy usługa lokalizacyjna Google ma odpowiednie ustawienia (Ustawienia > Lokalizacja > Usługi lokalizacyjne > Dokładność lokalizacji Google). Włączyć opcję Zwiększ dokładność lokalizacji.
- Sprawdzić czy jest dostępna aktualizacja aplikacji Usługi Google Play. Jeśli tak - zaktualizować aplikację Usługi Google Play.
- Zrestartować aplikację Mapa Turystyczna (Ustawienia > Aplikacje > Zarządzaj aplikacjami > Mapa Turystyczna > Wymuś zatrzymanie).
- Odinstalować i zainstalować ponownie aplikację Mapa Turystyczna.
- Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomogło, prosimy o wysłanie wiadomości bezpośrednio z aplikacji (Menu > Zgłoś błąd). Będziemy wtedy mieli dostęp do bardziej szczegółowych informacji i sprawdzimy, co może powodować problem.
-
Nie działa synchronizacja zaplanowanych lub/i nagranych tras.
Można spróbować poniższych rozwiązań:
- Wylogować się i zalogować się ponownie.
- Sprawdzić czy synchronizacja dla konta Mapa Turystyczna jest włączona. W zależności od wersji systemu Android mogą to być opcje: Ustawienia > Konta i synchronizacja > Mapa Turystyczna lub Ustawienia > Dodatkowe ustawienia > Konta i synchronizacja > Mapa Turystyczna lub Ustawienia > Konta > Mapa Turystyczna > Synchronizacja konta. Należy włączyć obie dostępne opcje.
- Sprawdzić czy w ustawieniach telefonu jest włączona autosynchronizacja danych. W zależności od wersji systemu Android opcja ta może znajdywać się w Ustawienia > Konta i synchronizacja > menu w prawym górnym rogu lub Ustawienia > Konta > Automatycznie synchronizuj dane (na samym dole pod listą kont) lub Ustawienia > Dodatkowe ustawienia > Konta i synchronizacja > O synchronizacji danych. Autosynchronizacja powinna być włączona.
- System Android może też blokować synchronizaję w sytuacjach, w których uzna to za korzystne na przykład gdy brakuje miejsca w urządzeniu lub przy niskim poziomie baterii. Jeśli któraś z powyższych sytuacji ma miejsce, należy sprawdzić czy jej wyeliminowanie pomaga.
- Zdarza się też, że system Android blokuje synchronizaję z nieznanego powodu. Można wtedy spróbować wyłączyć i włączyć (nawet kilkukrotnie) opcje wspomniane w pierwszych dwóch punktach.
-
Nie pobierają się mapy offline.
Można spróbować poniższych rozwiązań:
- Upewnić się, że do połączenia z siecią nie jest używany VPN ani serwer proxy.
- Sprawdzić czy na telefonie nie są zainstalowane aplikacje blokujące reklamy (Adblock). Jeśli są, to można je wyłączyć, ponieważ czasem blokują one pobieranie map offline.
- Pobrać mapy korzystając z innego połączenia sieciowego.
- Zrestartować aplikację lub / i telefon.
- Jeśli powyższe rozwiązania nie pomogły, prosimy o:
- Sprawdzenie, czy taki sam błąd występuje podczas pobierania map offline w niższej jakości.
- Sprawdzenie, czy taki sam błąd występuje przy zapisywaniu map w innym miejscu (np. na karcie pamięci jeśli obecnie mapy zapisywane są w pamięci telefonu).
- Wysłanie wiadomości bezpośrednio z aplikacji (Menu > Zgłoś błąd) wraz z informacjami z powyższych punktów.
-
Mapy offline nie wyświetlają się.
Sprawdź czy:
- Mapy offline zostały wcześniej pobrane. Wcześniejsze pobranie map jest niezbędne, aby korzystać z nich offline.
- Włączona jest warstwa Mapa turystyczna. Mapy offline dotyczą tylko tej warstwy.
-
Zakupiłem subskrypcję z innego konta Google Play i teraz nie jest ona widoczna w aplikacji.
Na początek należy sprawdzić, czy subskrypcja jest widoczna na liście Menu > Płatności i subskrypcje > Subskrypcje w aplikacji Sklep Play. Jeśli jest widoczna, należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie Wykupiłem wersję Premium. Pomimo tego, po zmianie telefonu opcja Premium nie jest aktywna.
Jeśli subskrypcja nie jest widoczna na liście w aplikacji Sklep Play:
- Należy odinstalować aplikację Mapa Turystyczna, będąc zalogowanym na koncie, z którego nie był dokonany zakup subskrypcji. Jeśli masz zapisane lub nagrane trasy, najpierw zaloguj się w aplikacji, aby zsynchronizować dane z serwisem mapa-turystyczna.pl. Wtedy po ponownym zainstalowaniu aplikacji i zalogowaniu się będą one w niej dostępne.
- Dodatkowo należy usunąć aplikację Mapa Turystyczna ze swoich aplikacji w Sklepie Play. Można to zrobić w Menu > Zarządzaj aplikacjami i urządzeniami > Zarządzaj > Mapa Turystyczna > Odinstaluj.
- Następnie należy zalogować się w aplikacji Sklep Play na konto, z którego została zakupiona subskrypcja i sprawdzić, czy subskrypcja jest już widoczna na liście subskrypcji w aplikacji Skelp Play. Jeśli tak, należy zainstalować ponownie aplikację Mapa Turystyczna.
- Jeśli po ponownym zainstalowaniu aplikacji Mapa Turystyczna wersja Premium nadal jest nieaktywna, należy odinstalować aplikację i wyczyścić dane aplikacji Usługi Google Play (Ustawienia > Aplikacje > Usługi Google Play > Pamięć wewnętrzna > Zarządzaj miejscem > Wyczyść wszystkie dane) i zainstalować aplikację Mapa Turystyczna ponownie.
- Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomogło, prosimy o wysłanie wiadomości bezpośrednio z aplikacji (Menu > Zgłoś błąd).
-
Czy można planować trasy będąc offline?
Niestety nie ma jeszcze takiej możliwości w aplikacji - planowanie wymaga dostępu do internetu. Chcemy w przyszłości dodać tę funkcję, bo również uważamy, że jest ona bardzo ważna i bez tego korzystanie z aplikacji jest czasem problematyczne, szczególnie jeśli zmienia się plany w trakcie wycieczki. Póki co najlepiej zaplanować trasę i zapisać ją - wtedy można ją otworzyć w dowolnym momencie.
-
Szlaki w aplikacji mają inne przebiegi niż w serwisie mapa-turystyczna.pl.
Gdy aktualizujemy szlaki, zmiany pojawiają się w aplikacjach z opóźnieniem. Czasem może ono sięgać kilkunastu godzin. Jeśli chodzi o pobrane mapy offline, to w nich zmiany powinny pojawić się w czasie nie dłuższym niż 24 godziny. Niezależnie jednak od tego czasu trzeba pobrać dany region jeszcze raz, żeby mieć aktualne dane.
-
Jak anulować subskrypcję?
Subskrypcję dla aplikacji Android można anulować na dwa sposoby:
- w panelu Google Play,
- w aplikacji Sklep Play wybierając z menu Menu > Płatności i subskrypcje > Subskrypcje.
Subskrypcję dla aplikacji iOS można anulować na dwa sposoby:
- w panelu konta Apple,
- w Ustawieniach telefonu, klikając na swój login i wybierając z menu Subskrypcje.
Do panelu Google Play lub konta Apple można też przejść z panelu użytkownika w zakładce Moje Premium, klikając przycisk Zarządzaj subskrypcją (jest widoczny, gdy subskrypcja jest aktywna).
-
Wykupiłem wersję Premium. Pomimo tego, po zmianie telefonu opcja Premium nie jest aktywna.
Jeśli nie logowałeś się w aplikacji Mapa Turystyczna, to po zmianie telefonu można spróbować poniższych rozwiązań:
- Na początek należy sprawdzić, czy subskrypcja jest widoczna na liście Menu > Płatności i subskrypcje > Subskrypcje w aplikacji Sklep Play. Jeśli nie jest widoczna, prawdopodobnie została zakupiona z innego konta Google i wtedy należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie Zakupiłem subskrypcję z innego konta Google Play i teraz nie jest ona widoczna w aplikacji.
- Jeśli subskrypcja jest widoczna w aplikacji Sklep Play, należy odinstalować i ponownie zainstalować aplikację Mapa Turystyczna. Jeśli masz zapisane lub nagrane trasy, najpierw zaloguj się w aplikacji, aby zsynchronizować dane z serwisem mapa-turystyczna.pl. Wtedy po ponownym zainstalowaniu aplikacji i zalogowaniu się będą one w niej dostępne.
- Należy też wyczyścić dane aplikacji Usługi Google Play (Ustawienia > Aplikacje > Usługi Google Play > Pamięć wewnętrzna > Zarządzaj miejscem > Wyczyść wszystkie dane).
- Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie pomogło, prosimy o wysłanie wiadomości bezpośrednio z aplikacji (Menu > Zgłoś błąd).
Jeśli natomiast logowałeś się w aplikacji Mapa Turystyczna, to subskrypcja została przypisana do konta, na które się logowałeś i powinna być widoczna w panelu użytkownika w zakładce Moje Premium. Upewnij się, że w aplikacji jesteś zalogowany na to samo konto.
-
Czy można uruchomić nawigację po własnym śladzie GPX?
Niestety nie ma w tym momencie takiej możliwości. Nawigacja opiera się na danych z naszego serwisu, dzięki którym możemy wyświetlić ile zostało do kolejnego punktu, jakim iść szlakiem itp. Wgranego śladu można używać do orientacji w terenie w następujący sposób:
- Zalogować się w serwisie mapa-turystyczna.pl i dodać trasę z pliku. Pojawi się ona na liście Nagrane trasy.
- Zalogować się w aplikacji w telefonie i zsynchronizować Nagrane trasy w aplikacji.
- Otworzyć wybraną trasę. Będzie ona wtedy widoczna na mapie. Widoczny będzie również znacznik lokalizacji, można też korzystać z trybu śledzenia lub kompasu.
-
Nagrywanie trasy zostaje przerwane, gdy telefon nie jest aktywny.
Najczęstszą przyczyną tego problemu jest funkcja oszczędzania baterii. Działa ona w ten sposób, że system może zamykać aplikacje działające w tle, ignorując ustawienia w samych aplikacjach. Niestety z poziomu aplikacji nie możemy tego kontrolować, więc potrzeba jest zmiana ustawień przez użytkownika.
W zależności od wersji systemu Android i producenta telefonu miejsce gdzie znajdują się te ustawienia i ich nazwa mogą się różnić. Warto sprawdzić dwa miejsca:
-
Ustawienia ogólne baterii
Tu można dodać naszą aplikację do wyjątków od oszczędzania energii. Szukamy następujących (lub podobnych) ustawień: Ustawienia > Bateria > Menu (trzy kropki) > Wyjątki od oszczędzania energii > Tu należy na liście znaleźć aplikację Mapa Turystyczna i zaznaczyć ją. Ustawienia mogą wyglądać też podobnie do tych: Ustawienia > Bateria > Uruchamianie > Ręcznie.
- Ustawienia dla aplikacji Mapa Turystyczna
Tu można ustawić, aby działanie naszej aplikacji nie było ograniczane, gdy działa ona w tle. Szukamy następujących (lub podobnych) ustawień: Ustawienia > Aplikacje i powiadomienia > Mapa Turystyczna > Bateria > Ograniczenie działania w tle oraz Funkcja oszczędzania energii lub Ustawienia > Aplikacje > Zarządzaj aplikacjami > Mapa Turystyczna > Oszczędzanie energii > Bez ograniczeń.
Zobacz też wpis na blogu: Problemy z nagrywaniem trasy – co zrobić?
Serwis mapa-turystyczna.pl
-
Mam już konto w waszym serwisie, ale teraz wolę się logować przez Facebook lub Apple. Co zrobić, aby połączyć te konta?
Zaloguj się w serwisie mapa-turystyczna.pl i przejdź na stronę Moje konto > Ustawienia konta. Tam w sekcji Połączenia kont kliknij Połącz.
-
Jak mogę usunąć konto w serwisie www?
Usunięcie konta w serwisie www jest nieodwracalne. Wraz z nim usunięte zostaną wszystkie zaplanowane i nagrane trasy, dodane zdjęcia i komentarze. Jeśli jesteś zdecydowany, napisz do nas e-mail w tej sprawie. Usunięcie konta w serwisie www nie jest w żaden sposób związane z posiadaną subskrypcją w aplikacji i nie spowoduje jej anulowania. Jeśli chcesz anulować subskrypcję w aplikacji na Android lub iOS, zobacz odpowiedź na pytanie Jak anulować subskrypcję?
-
Na mapie wyświetlają się puste obszary.
Na początek spróbuj wyłączyć dodatki blokujące reklamy np. Adblock, Adblock Plus, uBlock Origin. Ich działanie może powodować nieprawidłowości w wyświetlaniu naszego serwisu. Jeśli to nie pomoże, skontaktuj się z nami.
-
Moje zdjęcie zostało oznaczone jako prywatne. Co to znaczy?
Zdjęcie oznaczone przez administratorów jako prywatne nie spełnia kryteriów zdjęć opisanych tutaj - w większości przypadków dotyczy to zamieszczania zdjęć portretowych. Takie zdjęcia nie będą wyświetlane w głównej galerii serwisu, jednak ze względu na wartość jaką mogą stanowić dla indywidualnych Użytkowników nie są one usuwane z serwisu i nadal będą wyświetlane jako zdjęcia przypisane do nagranej trasy (o ile zostały przez Użytkownika dodane do nagranej trasy).
-
Czy mogę samodzielnie oznaczyć zdjęcie jako prywatne?
Nie, obecnie tylko administratorzy mogą oznaczać zdjęcia jako prywatne w celu ukrycia ich w galerii głównej. Niezmiennie podstawową funkcją zdjęć dodawanych do serwisu jest pokazanie warunków na szlakach turystycznych, dlatego prosimy o unikanie zamieszczania zdjęć osobistych, rodzinnych itp. Możliwość dodawania zdjęć do nagranych tras, która pojawiła się jakiś czas temu, usprawnia samo dodawanie zdjęć, nie zmienia jednak wytycznych dotyczących zdjęć.
-
Jak korzystać z metody Wernera Muntera do określenia potencjału zagrożenia lawinowego?
Metoda Wernera Muntera polega na wykorzystaniu statystyki do wyboru najbezpieczniejszej trasy w warunkach zimowych. Uwzględnia ona kierunek wystawy zbocza, jego nachylenie, aktualny stopień zagrożenia lawinowego oraz czynniki redukcji ryzyka. Przeczytaj pełny opis metody i skryptu wyliczającego potencjał zagrożenia lawinowego.
Warstwa potencjału zagrożenia lawinowego przedstawiona na naszej mapie uwzględnia aktualnie obowiązujący w danym miejscu stopień zagrożenia lawinowego.